Kvinnor som älskar för mycket

Kvinnor som älskar för mycket  av  Robin Norwood

Många kvinnor dras hela tiden in i olyckliga förhållanden med män. Sedan kämpar de för att få dessa dödsdömda förhållanden att fungera - genom att älska mannen ännu mer. Varför?

Robin Norwood, amerikansk psykoterapeut, beskriver i sin bok det psykologiska mönster som gör att visa kvinnor tvångsmässigt söker sig till - och envist håller fast vid - män som på olika sätt gör dem illa.
När förälskelsen betyder smärta, då älskar man för mycket. När ens samtal med nära vänner mest handlar om honom, hans problem, hans tankar, hans känslor - och nästan alla ens meningar börjar med "han" ...då älskar man för mycket.

I de här olyckliga situationerna, när ens partner är olämplig, likgiltig eller otillgänglig och man ändå inte kan avstå från honom, tenderar många att vilja ha honom ännu mer, behöva honom ännu mer. Vårt älskande gör oss då till missbrukare. Och alla har vi ett behov av att förneka det som är för smärtsamt eller känns för hotfullt för oss. Förnekandet är ett naturligt medel för självförsvar, och det verkar automatiskt och oombett. Boken vill synliggöra dessa destruktiva mönster och ger råd och tips om konkreta åtgärder man kan vidta för att förändras.


- - - - - - - - - - - -

Jag har försökt hitta en länk till er som läser dit ni kan vända er för att köpa den här boken, men tyvärr verkar den ha utgått ifrån de flesta internetbokhandlarnas sortiment. Vilket är hemskt tråkigt för denna boken är otroligt bra. Men jag vet att man kan låna den på många bibliotek. Så känner du dig träffad av texten om boken och intresserad vill läsa mer så kila iväg och låna den på närmsta bibliotek.


Kommentarer
Postat av: En Älskarinnas Bekännelser

Självklart! Jag tror att det är dit jag är påväg, försöker formulera det för mig själv. Jag tror inte att jag vet ännu.

Det där är för övrigt en vansinnigt bra bok. Tror att man kan få tag på den via antikvariat om inte annat.

2008-09-30 @ 12:19:35
URL: http://secondlady.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack för tipset...kul att ha hittat hit//Kram Lina

2008-09-30 @ 19:18:26
URL: http://www.valetkvalet.blogspot.com
Postat av: Maria Arnehed

Gillar om det du skrivit! Roligt att se lite sunda grejer och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om varje dag. ;)

2010-09-28 @ 17:41:39
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0