Blind av lycka.

Kan man bli blind av lyckan? Idag ska vi vara lyckliga. Känns ibland som många av oss jagar efter lyckan till vilket pris som helst. För att sedan springa ifrån sorg och olycklighet. Vi får inte må dåligt. Vi ska må bra. Vi ska vara lyckliga. Känns robot-aktigt och omänskligt, enligt mig.

Hur sunt är detta? Måste man inte få tillåta sig att vara olycklig och ledsen ibland, för att kunna känna glädje? 

Mina tankar far iväg till när man var liten och läste Alfons Åberg böcker innan man somnade. Alfons farmor var en klok kvinna. När Alfons tyckte livet var så trisst efter att julen var över, så kontrade hon med:

Man måste ha tråkigt ibland för att kunna ha kul. Om det alltid var roligt och man aldrig hade tråkigt, så hade man aldrig vetat när man hade roligt.

Är inte det lika sant vad det gäller lycka och sorg? Man måste få må dåligt ibland. Man måste ta tag i sina svagheter (vi har ju dem allihop) för att sedan belönas med att vara lycklig - en stund. Livet är ju en berg-och-dal-bana. Inte bara svart, inte bara vitt - utan alla regnbågensfärger! Alla färgerna och nyanserna i våra humör gör livet vackert.

Denna tanke kom till mig idag när jag läste om lite komplexa saker inom psykologi. Jag vill gärna fråga er vad ni tror och anser, så skriva gärna av er! Har även ni som läser upplevt detta med att vi bara ska vara lyckliga? Kan det inte vara så att hysterin kring att vara lycklig, gör att de som inte når dit känner ännu mera misslyckande som inte är lyckliga?


Livet kan liknas vid ett EKG-mönster; det ska gå upp och ner. Annars är det inget liv. När svängarna börjar lägga sig, då är det dött.







Följ min blogg med bloggkoll

Kommentarer
Postat av: En Älskarinnas Bekännelser

Heja lyckan. Det är fint att vara vid liv.

2008-10-07 @ 22:21:03
URL: http://secondlady.blogg.se/
Postat av: Karin

Visst behövs allt för att livet ska bli livet. Håller med Alfons farmor, men nu när jag är i min djupa sorg ser jag inte hur det ska kunna bli bra igen och jag önskar att det jobbiga aldrig hänt.



Men jag håller med dig, allt handlar om att man ska vara lycklig, det jobbig har man inte tid att ta i tu med. Då springer man fort efter lyckan.



Ps. Trodde jag skulle få massa sura kommentarer på min blogg idag, men alla håller med...... Trevlig men jag hade ju laddat.... :P

2008-10-07 @ 22:55:35
URL: http://karinhansen.blogspot.com
Postat av: jonas

håller med men har nån nånsin sett alfons mamma?

2008-10-08 @ 16:56:16
URL: http://schonas.blogg.se/
Postat av: ebbot

snygg ekg kurva darlo :)



pöss

2008-10-08 @ 21:05:03
Postat av: P i l l o w T a l k

ebbot: tack älskling ^^

2008-10-08 @ 21:34:06
Postat av: Linda

Håller med, ett liv utan en ekg-kurva är inte ett riktigt liv. För att kunna uppskatta lycka, måste man även ha motgångar...//Kram Linda

2008-10-14 @ 23:01:13
URL: http://www.valetkvalet.blogspot.com
Postat av: Linda

Tack för din stöttande kommentar...det ska nog bli bra till slut! Kram på dig//L

2008-10-16 @ 13:30:00
URL: http://www.valetkvalet.blogspot.com
Postat av: Ida

Väldigt bra skrivet och intressant blogg!

2008-10-20 @ 01:28:41
URL: http://slickerdrip.blogspot.com
Postat av: P i l l o w T a l k

Ida: Jag kunde inte kommentera inne hos dig. Vad härligt du skriver! Jag hade gärna vart på vilken som av de magiska ställena du nämner =)



Kul att du tycker om min blogg - tack så mycket! Har inte hunnit skriva nåt det sista pga tentor, men det kommer fler funderingar. Då är du hjärtligt välkommen tillbaka! =)

2008-10-20 @ 15:49:04
URL: http://pillowtalk.webblogg.se/
Postat av: zEx

Nu får du allt skriva nått nytt.

2008-10-21 @ 16:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0