Välja partner.

Det finns mycket olika teorier om varför man faller för den man blir ihop med. Somliga anser att de inte har någon specifik smak på partners - att det är slumpen som avgör. Det kanske är så? Men det kan även vara att vi på ett omedvetet plan väljer vår partner efter ett bekant recept av personlighet och utseende; nämligen hur vår mor eller far är.

Detta temat togs upp i Metro i veckan. Jag fann tidningsartikeln väldigt intressant och la det på minnet att dela med mig av den till er här. Om det är så här eller inte, vet man inte säkert. Men det fick ivf mina tankar att börja rulla - är min pojkvän lik min pappa och är jag lik hans mamma?




"Ja, vi väljer partners som är lika föräldrarna.

Kändisar vars partners liknar föräldrarna: Angelina Jolies man, Brad Pitt har likheter med hennes far, skådespelaren Jon Voight, när han var ung.

Gwyneth Paltrow är tillsammans med Coldplay sångaren Chris Martin som har likheter med hennes framlidne far, regissören Bruce Paltrow. Ewan McGregors fru Eve är lik hans mamma Carol.
 
Angelina Jolie har gjort det, Gwyneth Paltrow lika så, och nu är det bevisat - vi väljer partners som liknar våra föräldrar.

Kvinnor väljer män som har ögon och näsor som liknar deras pappor, medan män väljer partners vars mun och käkparti påminner om deras mammas, det visar ny forskning från ett Ungerskt universitet.

I studien, ledd av psykologiprofessor Tamas Bereczkei, mättes ansiktsproportionerna på 312 vuxna personer från 52 familjer och teamet fann slående likheter mellan föräldrar och deras svärsöner och svärdöttrar .

Teorin att vi genom att titta på våra föräldrar skapar en mall för hur vår partner ska se ut stöds av tidigare forskning. Valet tycks baseras mer på erfarenhet än gener, forskning har visat att även adopterade kvinnor väljer partners som liknar sin adoptivfar. Det omvända gäller för kvinnor som inte haft en nära kontakt med sin far, där hittar man inte samma likheter, skriver BBC.

Och att välja din älskade efter hans eller hennes likheter med dina föräldrar kan ge vissa fördelar, enligt den engelska psykologen Lynda Boothroyd som själv forskat i ämnet.
- Det finns forskning som visar att ett visst mått av likhet gör människor mer fertila och genetiskt kompatibla, säger hon till BBC."




Vad säger ni, är eller har era partners varit lika er mamma/pappa?

Kommentarer
Postat av: Second Lady

Herregud vilken härlig header! Och fantastiskt rolig idé till blogg :-)

2008-09-28 @ 18:51:17
URL: http://secondlady.blogg.se/
Postat av: W

Jag har aldrig fallit för lika dana typer. alla är olika. Men de har en gemensam sak. Alla är vegetarianer. Hur funkar det?



De flesta kanske är lika någon kvinna i släkten, men det är ju små drag och då är väl alla lika varandra...?...



Skumt..



Men tror det är vanligt det där med Mamma/Pappa-likheter i ens partner.

2008-09-28 @ 19:51:16
Postat av: Astronauten

Rösta på mig och vinn en jättehäftig mobiltelefon!

http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/-1/votes/5185986

2008-09-28 @ 20:22:03
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: SecondLady

Oj. Jag vet inte ännu. Det är väl det jag försöker komma fram till, bland annat genom att blogga.

2008-09-28 @ 20:34:23
URL: http://secondlady.blogg.se/
Postat av: Karin Hansen

Hej!

Hittade hit från en älskarinnas bekännelser. Vilken bra blogg du har!!! Här tänker jag bosätta mig om det är okej?

Min man är inte så lik min pappa, mer lik min morfar som är allt för mig (pappa är inte så dum heller, men jag är morfar flicka).

Har hört detta förut och det är väldigt intressant tycker jag.

Kram

2008-10-06 @ 20:14:41
URL: http://karinhansen.blogpot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0